Lite så resonerade vi i sommras när det var dags för årets surfsemester! Planen var att resa längs med Portugals syd- och västkust för att leta efter vågor, vilka kan vara svåra att hitta under sommarmånaderna då det är lågsäsong för vågsurf i Europa. Hur som haver hittade vi inga billiga flygbiljetter och när vi började undersöka hur mycket det skulle kosta att hyra bil för våra tre veckors planerade semester insåg vi att det skulle bli billigare att åka till Bali! Eftersom vi var på Bali förra året kände vi för att testa något helt nytt och var verkligen sugna på att undersöka Europas utbud av surf. Efter lite räknande kom vi fram till att det skulle bli billigare att ta vår fine lille bil, som tyvärr inte har någon fungerande AC, ut på äventyr. Sagt och gjort, vi lånade campingutrusting, tält, fixade kattvakt och köpte ett fint landsmärke att klistra på bilen och begav oss ut på tur. Efter många, långa och varma timmar var vi framme vid franska västkusten. Vi käkade mycket baguette och ost ett par dagar, fick helt okej surf och väldigt mycket regn innan vi begav oss vidare mot norra spanien. Väl i spanien förälskade vi oss i en lite pittoresk stad vid namn Zarauts. Här stannade vi i över en vecka, som dock var långt ifrån smidig och smärtfri ( KL skar sig i handen och fick sy, vår väska med den enda uppsättningen bilnycklar blev stulen, jag och KL krockade med våra brädor i surfet så bägge gick sönder, jag fick vid ett senare tillfälle min bräda rätt över munnen så jag trodde båda framtänderna skulle åka ur, när vi hade dragit ner fönsterrutan i baksätet av bilen gick den efter en stund inte att dra upp igen vilket resulterade i att vi fick köra på spansk motorväg långt över en timme med rutan fullt nerdragen, bilen startade inte, vår vän Björn trampade på en giftig fisk, vi fick campa längst uppe på ett berg och bilen klarade knappt att ta oss upp för den extremt branta backen upp osv osv...) innan det var dags att bege sig tillbaka längs med franska kusten och vidare hem till Halmstad. Vi kom inte till Portugal denna gången, surfet var långt ifrån magiskt men på det hela taget var det en riktigt rolig resa med många fina minnen. Att ta bilen gav en enorm frihet och vi kunde stanna på platser vi aldrig skulle haft möjlighet till om vi flugit ner och stannat på samma ställe alla tre veckorna.